
Löytävätkö asiakkaat yrityksesi?
Mikäli löydettävyys ei ole kunnossa, kotisivut ovat pelkkä käyntikortti
Mitä (SEO) hakukoneoptimointi tarkoittaa?
Lyhyesti selkokielellä sanottuna hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) tarkoittaa toimintaa, jonka avulla pyritään saamaan kaikki hyöty irti yrityksen tai yhdistyksen verkkosivuista ja saamaan ne näkymään mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi on paljon muutakin kuin vain SEO-lisäosan asentaminen ja avainsanan määrittäminen. Kaikki lähtee liikkeelle jo sivuston teknisestä toteutuksesta.
Oikein tehty hakukoneoptimointi:
- Parantaa yrityksesi löydettävyyttä hakukoneissa
- Lisää yrityksesi tunnettavuutta ja näkyvyyttä
- Kasvattaa myyntiä
- Luo uusia laadukkaita asiakaskontakteja
- On aina investointi - ei kuluerä
Miksi panostaa hakukoneoptimointiin?
Lähtökohtaisesti verkkosivun olemassaololla on aina jokin tavoite: saada lisää myyntiä, kasvattaa yrityksen tai palvelun tunnettavuutta tai esimerkiksi parantaa tietoisuutta. Hakukoneoptimointi on avain näihin kaikkiin. Mitä korkeammalla yrityksesi verkkosivut ovat hakutuloksissa sen enemmän saat kävijöitä sivuillesi ja sitä enemmän positiivisia asioita tapahtuu. Jo vakiintunut sanonta "ellei yrityksesi verkkosivuja löydy halutulla hakulausekkeella Googlen ensimmäiseltä sivulta, sitä ei ole olemassa" pitää aika hyvin paikkansa. Hyvin harva meistä klikkaa edes toista hakusivua hakiessamme tietoa Googlesta.
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja täytyy muistaa, että tuloksia ei synny yhdessä yössä. Jatkuva kehittäminen ja kärsivällisyys ovat avaimet haluttuun lopputulokseen.